Tellimine

daniel.novikov@epicfoods.com

Blogi
/ Blogi
/ Miks peab vett jooma?
Miks peab vett jooma?
Avaldatud 22 Veebruar 2019

Jooge vett nii palju kui võimalik - kuuleme seda lauset iga päev. Kas olete aga mõelnud selle üle, millist kasu organismile toob endaga kaasa vee joomine? Teie "niiskuse" tasemest ei sõltu ainult teie füüsiline vorm, vaid ka ajutegevus.

Vesi on kõikjal - mitte ainult meie ümber, vaid ka meie sees. Iga inimese keha koosneb keskmiselt 55-60% veest - number muutub sõltuvalt elukohast, soost, vanusest ja keha rasvasisaldusest. Vastsündinutel moodustab vee kogus organismis 75% nende kehamassist.

Vesi toetab liigeste painduvust, pea- ja seljaaju tööd, reguleerib kehatemperatuuri.

Iga päev kaotame 2-3 liitrit vett higistamise teel, uriiniga ja isegi hingamise ajal. Kõik need funktsioonid on väga tähtsad elutegevuse toetamisel, seetõttu peame regulaarselt vee kadu taastama ja hoidma veetasakaalu. Viimane on vajalik selleks, et vältida vedelikupuudust või hüperhüdratsiooni (veemürgitust). Mõlemad seisundid on tervisele ohtlikud.

Vedelikupuuduse ajal langeb energia, muutub meeleolu, ärritub nahk, samuti esineb ka kognitiivsete funktsioonide häireid. Veepuudulikkuse ajal vajab aju rohkem aega, et ülesandega toime tulla, lisaks muutub aju ise ka väiksemaks.

Ohtlik võib olla ka ülemäärane vee tarbimine. Hüperhüdratsioon esineb juhul, kui olete tarbinud liiga palju vett lühikese aja jooksul. Tihti vaevab see nähtus sportlasi, sest suure füüsilise koormuse ajal on neil raske hoida janu kontrolli all. Kui vedelikupuuduse ajal hakkab organism tootma diureetilisi hormoone, siis vastupidises olukorras lõpetab organism nende hormoonide tootmise üldse.

Tavatingimustes on üpris lihtne hoida veetasakaalu. Siiani on vaieldav, kui palju vett peaks inimene päevas tarbima. Siiski enamik teadlasi on arvamusel, et kogus sõltub kehakaalust ja kliimast, kus te elate. Soovitatav kogus meestele jääb vahemikku 2,5-3,7 liitrit vett päevas, naistel  2-2,7 liitrit. Kogus võib varieeruda sõltuvalt tervislikust seisundist, õhutemperatuurist, füüsilisest koormusest ja vanusest. Parim viis janu kustutamiseks on juua puhast vett, kuid kofeiini sisaldavad joogid (must kohv ja tee) on samuti võimelised vedeliku puudust taastama. Sama käib ka toidu kohta - ligi 1/5 veest saame toidust. Nt maasikad, kurk ja brokoli koosnevad 90% veest. Lisaks veele saame nendest toiduainetest ka toitaineid ja kasulike kiudaineid.

 

 

Eelmine blogi Järgmine blogi